Aanpak knooppunt Herfte

Knooppunt Herfte zéér cruciaal voor het Noorden….

 

Knooppunt Herfte gelegen in de Provincie Overijssel net voor Zwolle, De spoorlijn bestaat uit 2 sporen (één heen en één terug) voor 3 provincies. Een te krappe dienstregeling (die per 9 december 2012 ingaat) veroorzaakt enorm veel druk op de ketel. Iedere vertraging zal straks onmiddellijk doorwerken op andere treinen als er niks ondernomen word om Knooppunt Herfte aan te pakken. Voor Friesland werkt het nu al averechts: de toegezegde extra trein(en) zijn momenteel al op de waakvlam gezet. Al Jaren word er toegezegd er komt een betere aansluiting op het spoornetwerk vanuit het Noorden richting de Zwolle – Randstad……

 

Hieronder een volgt een overzicht:

 

 

Huidige situatie Friesland:

  1. 1 Intercity per uur richting de Randstad met eind bestemming Rotterdam-CS (serie 12500)
  2. 1 Stoptrein die alle tussen gelegen stations op de lijn Lw-Zl aan doet en pas Intercity word na Zwolle (serie 12700)
  3. 1 Sprinterdienst tussen Leeuwarden en Wolvega (serie 9000) die theoretisch tot Zwolle rijd.

 

 

Huidige situatie Groningen:

  1. 2 Intercity’s per uur richting de Randstad: één met eind bestemming Rotterdam-CS (serie 500 & 700) en één met eind bestemming Den Haag-CS
  2. 2 Sprinterdienst tussen Groningen – Zwolle (serie 9100)

 

Huidige situatie Drenthe:

  1. 1 Sneltrein Emmen – Zwolle (serie 3800)
  2. 1 Stoptrein Emmen – Zwolle (serie 8000)

 

 

De veranderingen:

De spoorlijn Zwolle – Emmen is per dienstregeling 2013 (lees: 9 december 2012) overgenomen door Arriva die hier een kwartier dienst hanteerd. Groningen heeft de extra Sprinterdienst 9100 verkregen en Friesland verkrijgt binnenkort (na veel touw getrek) serie 9000 dan eindelijk volwaardig doorgetrokken naar Zwolle. Hiermee is de dienstregeling onder druk komen te staan en het Knooppunt Herfte (twee sporig traject) meer belast door deze situatie.

Sprinter naar Meppel

 

 

Werkgroep: Aanpak spoor bij Zwolle zéér cruciaal voor Noord-Nederland

Rijksbijdrage Noordelijk Spoorknooppunt geschrapt De uitbreiding van het spoor bij Zwolle is van groot belang voor de bereikbaarheid van Noord-Nederland. De drie noordelijke provincies moeten alles in het werk stellen om te voorkomen dat dit project door minister Schultz – Van Haegen wordt geschrapt. Deze oproep komt van deWerkgroep Spoor in Fryslân (WGSIF), een onlangs opgericht platform voor spoorwegdeskundigen en –belangstellenden. De problemen concentreren zich op het spoor tussen Zwolle en het buurtschap Herfte, waar de spoorlijnen naar Emmen en Meppel zich splitsen. Vanaf december rijden er in iedere richting tien personentreinen per uur over dit traject dat daarmee overvol zit. “Door de beperkte capaciteit van het spoor rondom Zwolle is het niet mogelijk om meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle te laten rijden”, zegt Menno van der Veen, voorzitter van de Werkgroep. Hij is bang dat de geplande uitbreiding van de spoorcapaciteit zal worden afgeblazen waardoor Fryslân kan fluiten naar een betere treinverbinding. “De minister heeft vorige week laten weten van plan te zijn de rijksbijdrage te willen intrekken. Dat zou een zeer slechte ontwikkeling zijn”, aldus van der Veen. De Werkgroep Spoor in Fryslân roept in een brief Provinciale Staten van de drie noordelijke provincies op om gezamenlijk op te trekken en alles te doen om de voortgang van de spooruitbreiding bij Zwolle veilig te stellen. Desnoods moet ook het Noorden zélf meer geld bijdragen aan het project, bijvoorbeeld via het RSP-pakket, de compensatiegelden voor het afblazen van de Zuiderzeelijn.

 

Werkgroep: “Problematiek Herfte” kan snel opgelost worden

Het is van groot belang om het capaciteitsknelpunt tussen Zwolle en Herfte aan te pakken, bij voorkeur door de Vechtdallijn “los te leggen”  van de sporen van/naar Meppel. Door de beperkte capaciteit bij Herfte staan de Intercity’s van/naar Leeuwarden nu lang in Zwolle stil, omdat de trein van/naar Emmen in de weg zit. De meest voor de hand liggende oplossing is, het robuust maken van het knooppunt middels een verdubbeling van de sporen zonder kunst en vliegwerk wat het project alleen maar té duur zal maken (slim investeren). De treinen Zwolle – Emmen v.v. kunnen dan onafhankelijk het station van Zwolle bereiken zonder de treinen vanuit Friesland en Groningen in de weg te zitten. Dit zal zorgen voor minder vertragingen en de overstaptijden zal zo ook bevorderd worden.